Της… απάτης στην Εύβοια: Προσοχή σε τηλεφωνήματα και email
Ειδησεις ευβοια

Της… απάτης στην Εύβοια: Προσοχή σε τηλεφωνήματα και email

«Οργιάζουν» τηλεφωνικές και ηλεκτρονικές απάτες στην Εύβοια
Μάστιγα έχουν γίνει οι εξαπατήσεις ανυποψίαστων πολιτών δια τηλεφώνου, από επιτήδειους στην Εύβοια.

Το τελευταίο παραλίγο θύμα απατεώνων ήταν μια 55χρονη από τη Χαλκίδα, η οποία έλαβε στο email της δήθεν ειδοποίηση για επιστροφή φόρου.

Το ψεύτικο μήνυμα έγραφε πως έγινε προσπάθεια να μεταφερθεί το ποσό της επιστροφής αλλά δεν υλοποιήθηκε και της ζητούσαν επιβεβαίωση του λογαριασμού της.

Οι απατεώνες έστειλαν ένα  link, ζητώντας από το υποψήφιο θύμα να το ακολουθήσει για να επαληθεύσει τον αριθμό λογαριασμού της.

Ωστόσο, η 55χρονη δεν «μάσησε» και υποψιάστηκε την απάτη χωρίς να πατήσει το link και στη συνέχεια επικοινώνησε με τις Αρχές όπου ανέφερε το περιστατικό.

Απάτη με… Market Pass

Το Market Pass επικαλούνται αρκετές φορές οι απατεώνες στην Εύβοια προκειμένου να ξεγελάσουν ανυποψίαστους πολίτες και να τους αποσπάσουν χρήματα, μαθαίνοντας κωδικούς ασφαλείας λογαριασμών και προσωπικά στοιχεία.Περιστατικά επιδίωξης παγίδευσης σημειώθηκαν στον Δήμο Διρφύων Μεσαπίων με απατεώνες να τηλεφωνούν προσποιούμενοι τους υπαλλήλους λογιστικών γραφείων και να ζητούν κωδικούς e banking και taxis net.

H απάτη που έχει στηθεί το τελευταίο διάστημα φαίνεται πως είναι καλά οργανωμένοι αφού οι «αετονύχιδες» φροντίζουν να μαθαίνουν τα ονόματα των λογιστών που επισκέπτονται τα θύματά τους προκειμένου να τα επικαλεστούν κι έτσι να γίνουν πιστευτοί.

Οι Ευβοιώτες καλούνται με βάση τα δεδομένα να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να θυμούνται πως κανείς λογιστής δεν πρόκειται ποτέ να χρειαστεί- ζητήσει κωδικούς e banking για να εξυπηρετήσει.

Στο «στόχαστρο» τίθενται κλασικά οι ηλικιωμένοι καθώς οι απατεώνες ποντάρουν στο ότι πιθανότατα δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία αλλά ακόμη και νεαρότερες ηλικίες.
Yπενθυμίζεται πως 39χρονη γυναίκα από τη Λίμνη Εύβοιας, δέχτηκε ένα τηλεφώνημα το βράδυ πριν από μία περίπου εβδομάδα από άγνωστο άνδρα που προσποιήθηκε ότι ήταν ο γιος του λογιστή της.
Κατά την διάρκεια της συνομιλίας που είχαν, κατάφερε να την πείσει , με το πρόσχημα της καταβολής του Market Pass, να του δώσει τους προσωπικούς κωδικούς τραπέζης της. Έτσι της έκλεψαν 2.260 ευρώ.

Αφού διαπίστωσε πως έπεσε θύμα, υπέβαλε μήνυση στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής σε βάρος αγνώστων δραστών.

Ανάστατοι είναι οι πολίτες και στην Νότια Εύβοια εξαιτίας του πλήθους περιστατικού επιτηδείων οι οποίοι με αφορμή την καταβολή του Market Pass προσπαθούν να «παγιδεύσουν» ανυποψίαστους πολίτες και να τους αφαιρέσουν χρήματα παριστάνοντας τους λογιστές.

Συγκεκριμένα, οι απατεώνες καλούν διαφόρους πολίτες και συστήνονται με τα ονόματα συγκεκριμένων λογιστών, ζητώντας κωδικούς ασφαλείας προκειμένου να μπορέσουν να αποκτήσουν πρόσβαση στον τραπεζικό λογαριασμό των θυμάτων και να αρπάξουν τα λεφτά.

Λογιστές της περιοχής κάνουν έκκληση μέσω του evima.gr, στους πολίτες για να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί.

Οπως τονίζουν σε μήνυμα τόσο προς τους πελάτες τους όσο και σε όλους τους Ευβοιώτες, εφόσον δεχτούν τέτοιο τηλεφώνημα, να μην δώσουν επ΄ουδενί οποιοδήποτε προσωπικό τους στοιχείο π.χ τους κωδικούς του taxisnet και να καλέσουν οι ίδιοι τον λογιστή τους και τις αρχές.

Σύμφωνα με την ασφάλεια, ο όρος “phishing” αναφέρεται στα απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που σκοπό έχουν να εξαπατηθούν οι παραλήπτες τους και να γνωστοποιήσουν στους απατεώνες προσωπικές και οικονομικές τους πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας τους.

Πως λειτουργεί;

Ο απατεώνας προσεγγίζει το υποψήφιο θύμα του, στέλνοντάς του ένα παραπλανητικό μήνυμα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Αυτά τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου:

–    Μπορεί να μοιάζουν πάρα πολύ με τα μηνύματα που στέλνουν στους πελάτες τους οι τράπεζες.

–    Αντιγράφουν το λογότυπο, τα χαρακτηριστικά και το ύφος των πραγματικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

–    Σας ζητούν να κατεβάσετε στη συσκευή σας ένα επισυναπτόμενο αρχείο ή να κάνετε κλικ σε έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link).

–    Κάνουν χρήση ορολογίας που δίνει την αίσθηση του κατεπείγοντος.

Πως λειτουργούμε

–    Διατηρείτε το λογισμικό ενημερωμένο, περιλαμβανομένου του φυλλομετρητή ιστοσελίδων (browser), του αντιικού προγραμμάτος (antivirus) και του λειτουργικού συστήματος.

–    Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί εάν ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου “τράπεζας” σας ζητά ευαίσθητες πληροφορίες (π.χ. τον κωδικό πρόσβασης του τραπεζικού σας λογαριασμού μέσω internet banking). –

–    Ελέγξτε προσεκτικά το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: συγκρίνετε τη διεύθυνση με τα προηγούμενα πραγματικά μηνύματα από την τράπεζα συνεργασίας σας.

–    Ελέγξτε για ορθογραφικά λάθη και λάθη γραμματικής ή σύνταξης.

–    Μην απαντάτε σε ύποπτο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αντίθετα προωθήστε το στην τράπεζα με την οποία συνεργάζεστε, πληκτρολογώντας την ηλεκτρονική της διεύθυνση μόνοι σας.

–    Μην κάνετε απευθείας κλικ στον ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) και μην πραγματοποιείστε λήψη (download) του επισυναπτόμενου αρχείου, αντίθετα πληκτρολογήστε τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού συνδέσμου στον φυλλομετρητή ιστοσελίδων (browser) που χρησιμοποιείτε.

–    Σε περίπτωση οποιασδήποτε αμφιβολίας, ελέγξτε την ιστοσελίδα ή τηλεφωνήστε στην τράπεζα σας.

Οι εγκληματίες στον κυβερνοχώρο βασίζονται στο γεγονός ότι οι άνθρωποι είναι απασχολημένοι και βιαστικοί. Αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μοιάζουν να είναι νόμιμα, μεγιστοποιεί τον κίνδυνο να πέσουμε θύματα.

Προσέξτε ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιείτε μια φορητή συσκευή. Ενδεχομένως να είναι πιο δύσκολο να εντοπίσετε μια απόπειρα ηλεκτρονικού “ψαρέματος” από το κινητό τηλέφωνο ή το tablet σας.

Απατηλές τηλεφωνικές κλήσεις (vishing)

Ο όρος “Vishing” (συνδυασμός των λέξεων “Voice” και “Phishing”) είναι απάτη μέσω τηλεφώνου, που σκοπό έχει να εξαπατηθεί το θύμα προκειμένου να αποκαλύψει τις προσωπικές και οικονομικές του πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας του ή και να μεταφέρει χρήματα στους απατεώνες.

Τι μπορείτε να κάνετε;

–    Να είστε προσεκτικοί με αιφνιδιαστικές και απροειδοποίητες τηλεφωνικές κλήσεις.

–    Κρατήστε τον αριθμό τηλεφώνου από τον οποίο σας έχουν καλέσει και ενημερώστε ότι θα τους επιστρέψετε εσείς την τηλεφωνική κλήση.

–    Για να επαληθεύσετε την ταυτότητά τους, αναζητήστε τον αριθμός τηλεφώνου της επιχείρησης και επικοινωνήστε απευθείας μαζί τους.

–    Μην επαληθεύετε το άτομο που σας καλεί με τον αριθμό τηλεφώνου που σας έδωσε (μπορεί να είναι ψεύτικος ή πλαστογραφημένος αριθμός).

–    Οι απατεώνες μπορούν να βρουν τα βασικά στοιχεία επικοινωνίας σας μέσω διαδικτύου (π.χ. από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Μην υποθέσετε ότι το άτομο που σας καλεί δηλώνει την αληθινή του ιδιότητα επειδή έχει στη διάθεσή του τέτοιες πληροφορίες.

–    Μην δίνετε τον κωδικό “PIN” της πιστωτικής ή χρεωστικής σας κάρτας ή τον κωδικό πρόσβασης του τραπεζικού σας λογαριασμού μέσω e-banking. Η τράπεζα με την οποί συνεργάζεστε δεν θα ζητήσει ποτέ τέτοιου είδους πληροφορίες.

–    Μην μεταφέρετε χρήματα σε άλλο τραπεζικό λογαριασμό κατόπιν αιτήματός τους. Η τράπεζα σας δεν θα σας ζητήσει ποτέ να προβείτε σε τέτοια ενέργεια.

–    Αν νομίζετε ότι πρόκειται για απατηλή τηλεφωνική κλήση, αναφέρετέ το στην τράπεζα σας.

Απατηλά μηνύματα sms (Smishing)

Ο όρος “smishing” (ένας συνδυασμός των λέξεων “SMS” και “Phishing”) αναφέρεται στην προσπάθεια των απατεώνων να αποκτήσουν προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας μέσω μηνυμάτων SMS.

Πώς λειτουργεί; 

Το μήνυμα κειμένου συνήθως θα σας ζητά να κάνετε κλικ σε έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) ή να καλέσετε έναν αριθμό τηλεφώνου, προκειμένου να επαληθεύσετε, ενημερώσετε ή επανανεργοποιήσετε τον λογαριασμό σας. Αλλά…ο ηλεκτρονικός σύνδεσμος οδηγεί σε ψεύτικη ιστοσελίδα και ο αριθμός τηλεφώνου οδηγεί στον απατεώνα που ισχυρίζεται ότι εκπροσωπεί τη νόμιμη επιχείρηση.

Επομένως

–    Μην κάνετε κλικ σε ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links), συνημμένα αρχεία ή εικόνες που λαμβάνετε με μηνύματα κειμένου (sms) δίχως να έχετε επαληθεύσει τον αποστολέα.

–    Μην βιάζεστε. Πάρτε τον χρόνο σας και πραγματοποιήστε τους απαραίτητους ελέγχους προτού απαντήσετε.

–    Ποτέ μην απαντάτε σε μήνυμα κειμένου (sms) που σας ζητά τον κωδικό “PIN” ή τον κωδικό πρόσβασης (“password”) στον τραπεζικό σας λογαριασμό ή οποιαδήποτε άλλα εξατομικευμένα διαπιστευτήρια ασφαλείας (π.χ. e-banking user name).

–    Εάν νομίζετε ότι ενδέχεται να έχετε απαντήσει σε ένα απατηλό μήνυμα κειμένου (sms) και παρείχατε τα στοιχεία των τραπεζικών σας λογαριασμών, επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζα σας.

Για την ασφάλειά τους η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος συνιστά στους πολίτες:

  • Να είναι προσεκτικοί με τέτοιου είδους τηλεφωνικές κλήσεις.
  • Να κρατούν τον αριθμό τηλεφώνου από τον οποίο τους έχουν καλέσει.
  • Να μην καλούν πίσω έναν αριθμό που τους γνωστοποιήθηκε μέσω φωνητικού μηνύματος, να είναι επιφυλακτικοί.
  • Να μη συζητούν με οποιονδήποτε τους καλεί και ζητάει ευαίσθητες πληροφορίες.
  • Να μην αποκαλύπτουν τους κωδικούς της ηλεκτρονικής τραπεζικής, τα στοιχεία της κάρτας τους ή άλλα ευαίσθητα στοιχεία µέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τηλεφώνου.
  • Να μη δίνουν, σε καμία περίπτωση, τον κωδικό «PIN» της πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας ή τον κωδικό πρόσβασης του τραπεζικού λογαριασμού τους μέσω e-banking.

Ακολουθήστε το evima.gr στο Google News

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr