Εύβοια: Τι ισχύει για τους εργαζόμενους επιχειρήσεων που πτώχευσαν στο νησί;
Πτωχεύσεις επιχειρήσεων στην Εύβοια- Τα δεδομένα για τους εργαζόμενουςΤα τελευταία 10-15 χρόνια στην Εύβοια και τη γύρω περιοχή είναι μεγάλος ο αριθμός των επιχειρήσεων που πτώχευσαν, με ορισμένες από αυτές να έχουν 100δες εργαζόμενους.
Χαρακτηριστική τέτοια περίπτωση είναι η SHELMAN, όπου τον Μάη του 2014 ο σύνδικος της πτώχευσης απέλυσε 100δες εργαζόμενους.
Το σύνολο των εργαζομένων ήταν μεγαλύτερο καθότι υπήρξαν μαζικές απολύσεις πριν την πτώχευση, ενώ δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις εργαζόμενων που έφυγαν πριν το κλείσιμο των επιχειρήσεων όταν οι εταιρείες έμπαιναν σε καθεστώς καθυστερήσεων ή στάσεων πληρωμών.
«Οι εργαζόμενοι των εταιρειών που πτώχευαν κατά κανόνα βρέθηκαν αντιμέτωποι με την εξαθλίωση, δεν μπορούσαν να εξασφαλίσουν τα ως προς το ζην, ενώ για μεγάλο χρονικό διάστημα είχαν μπει σε καθεστώς ομηρίας σε μία εργασία από την οποία δεν πληρώνονταν.»,επισημαίνει χαρακτηριστικά το ΚΚΕ Ευβοίας καταθέτοντας σχετική ερώτηση για το θέμα στην οποία και επισημαίνεται πως μεγάλο ποσοστό εργαζομένων, λόγω της πολυετούς προϋπηρεσίας τους στις επιχειρήσεις που πτώχευαν, δικαιούνταν και μεγάλες αποζημιώσεις.
«Ο πτωχευτικός κώδικας, όπως είναι σήμερα διαμορφωμένος με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, θίγει τα δικαιώματα των εργαζομένων, που είναι οι μόνοι που επί της ουσίας όχι μόνο δεν οφείλουν τίποτα αλλά τους οφείλεται η δεδουλευμένη εργασία τους, οι αποζημιώσεις τους και άλλες οφειλές.
Με τον σημερινό πτωχευτικό κώδικα οι απαιτήσεις των εργαζομένων βρίσκονται χαμηλά στον πίνακα κατάταξης για τη διανομή του τιμήματος από την κάθε φορά εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων των πτωχευμένων εταιρειών, όταν και αν αυτά εκποιηθούν.
Οι διαδικασίες είναι ιδιαίτερα χρονοβόρες χωρίς να υπάρχει η παραμικρή πρόβλεψη για το χρονικό όριο μέσα στο οποίο πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Στην περίπτωση του SHELMAN έχει ήδη συμπληρωθεί 10ετία και μάλιστα αυτό είναι αδιάφορο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Τομή στις αντεργατικές πτωχευτικές διατάξεις αποτέλεσαν οι νόμοι 4336/2015, 4335/2015 και 4446/2016 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Μέχρι τότε οι οφειλές προς τους εργαζόμενους προηγούνταν στον πίνακα κατάταξης έναντι των απαιτήσεων των τραπεζών. Μετά τη συγκεκριμένη νομοθεσία οι απαιτήσεις των Τραπεζών που έχουν υποθήκη σε ακίνητο ικανοποιούνται κατά ποσοστό 65% από την πτωχευτική περιουσία, ενώ οι εργατικές απαιτήσεις περιορίστηκαν στο 25% και μάλιστα ικανοποιούνται συμμετρικά μαζί με τις απαιτήσεις του ΕΦΚΑ και τις απαιτήσεις του Δημοσίου για ΦΠΑ και προσαυξήσεις. Έτσι οι τράπεζες ικανοποιούνται προνομιακά σε βάρος των εργαζομένων, στους οποίους πλέον δεν απομένει παρά ένα ελάχιστο ποσό από τα δεδουλευμένα και τις αποζημιώσεις τους, δεδομένου ότι οι πτωχευμένες επιχειρήσεις έχουν συνήθως μεγάλα χρέη σε ΕΦΚΑ και Δημόσιο.
Η ΝΔ διατήρησε τη συγκεκριμένη σειρά στον πίνακα κατάταξης παρότι, λόγω και των αντιδράσεων που υπήρχαν, διέδιδε ότι θα βελτιώσει τη θέση των εργαζομένων, μιλώντας μάλιστα για προτεραιότητα που θα αποκτούσαν οι εργατικές απαιτήσεις.
Παρόλο που οι παραπάνω αντεργατικές πτωχευτικές διατάξεις είναι κατοπινές των παραπάνω πτωχεύσεων και δεν εφαρμόζονται σε πτωχεύσεις που κηρύχθηκαν πριν την ψήφισή τους, όπως άλλωστε διευκρινίστηκε με τον ν. 4715/2020, οι Τράπεζες προσφεύγουν συστηματικά στα Δικαστήρια επιδιώκοντας την εφαρμογή της νεότερης αντεργατικής νομοθεσίας και στις παλαιότερες πτωχεύσεις. Έτσι οι τράπεζες που είναι οι μεγάλοι ωφελημένοι των αλλαγών στον πτωχευτικό δίκαιο επιδιώκουν να πάρουν όλο και μεγαλύτερο μέρος του συνολικού τιμήματος της πτώχευσης επιδιώκοντας επί της ουσία να το πάρουν όλο.
Μετά τα παραπάνω ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. Υπουργοί, ποια μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε:
– Στην περίπτωση του SHELMAN να μην υπάρξει καμία αμφιβολία για την εφαρμογή της παλαιότερης νομοθεσίας και το προβάδισμα των εργαζόμενων έναντι των τραπεζών στον πίνακα διανομής.
– Στην περίπτωση του SHELMAN να μπει τουλάχιστον ένα χρονικό όριο ολοκλήρωσης των διαδικασιών της πτώχευσης και να μη συνεχίζονται οι καθυστερήσεις δεκαετιών μέσα από ατέρμονες δικαστικές διαδικασίες, στις οποίες προσφεύγουν οι τράπεζες επιδιώκοντας περαιτέρω κέρδη. Ιδίως που στην συγκεκριμένη περίπτωση του SHELMAN αναμένεται η ολοκλήρωση του πίνακα διανομής του τιμήματος από το εργοστάσιο της Χαλκίδας και τυχόν νέες ανακοπές των τραπεζών θα επιφέρουν περαιτέρω καθυστερήσεις και θα επιτείνουν την ταλαιπωρία των εργαζομένων που έχει ήδη ξεπεράσει τη 10ετία.
– Σε αντίστοιχες πτωχεύσεις, που έγιναν πριν το 2016, που ειδικά στην Εύβοια όπως και στη γύρω περιοχή, είναι πολλές όπως πχ της ΝΕΟΣΕΤ και άλλες.
– Οι εργατικές απαιτήσεις να διασφαλίζονται και να ικανοποιούνται κατά προτεραιότητα και ανεξάρτητα από το πότε και αν τελεσφορήσει ο πλειστηριασμός της πτωχευτικής περιουσίας. Το τίμημα των εργατικών απαιτήσεων να πληρώνεται από το κράτος και όταν τελειώνει η διανομή της πτωχευτικής περιουσία σύμφωνα με τον πίνακα κατάταξης τότε το κράτος να εισπράττει το αντίστοιχο ποσό.»
Ακολουθήστε το evima.gr στο Google News
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr