Ο κ. Ματθαιόπουλος, ο οποίος το 2018 ήταν υπαρχηγός στην Πυροσβεστική, ξεκίνησε την απολογία του λέγοντας ότι εκείνη η ημέρα ήταν η πιο τραγική της ζωής του: «Θέλω να εκφράσω ως άνθρωπος τη λύπη μου και την οδύνη μου για τους τραυματίες, για τους πληγέντες και εν γένει για τους παθόντες. Δεν θέλω να πω κάτι άλλο γιατί αυτή ήταν η πιο τραγική ημέρα της ζωής μου», είπε και ξεκίνησε να αναλύει τι προβλέπουν οι διαταγές και η νομοθεσία για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών και την εκκένωση περιοχών.
Αιχμές κατά Τερζούδη
Άφησε αιχμές κατά του τότε Αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος, Σωτήρη Τερζούδη ότι εκείνος ήταν υπεύθυνος για τη διαχείριση των εναερίων και πλωτών μέσων και υποστήριξε ότι ο ίδιος το απόγευμα της 23ης Ιουλίου 2018 παρέμεινε στο γραφείο του καθ´υπόδειξη του κ.Τερζούδη και τη συναίνεση του Ν.Τόσκα, λόγω του διπλού μετώπου σε Μάτι και Κινέτα.
«Παρουσία του κ.Τόσκα και Αρχηγού είπα να πάω στη φωτιά στο Μάτι και μου είπε ο Αρχηγός να καθίσω εδώ λόγω των πολλών συμβάντων. Και συμφώνησε και ο Υπουργός. Και γι’αυτό έμεινα στο ΕΣΚΕ και δεν μετέβην στο συμβάν», είπε ο κ.Ματθαιόπουλος.
Η συνήγορος υπεράσπισης του κ. Τερζούδη, ζήτησε να γίνει κατ’ αντιπαράσταση εξέταση των δύο κατηγορουμένων αναφορικά με αυτό το σημείο. «Αν δεν πήγαινα θα μπορούσε να με ελέγξει πειθαρχικά» αντέτεινε ο κ. Ματθαιόπουλος. Το αίτημα απορρίφθηκε από το δικαστήριο.
«Έμαθα για νεκρούς μετά την συνέντευξη Τύπου»
Απαντώντας σε ερώτηση του Εισαγγελέα για το πότε έμαθε για την ύπαρξη νεκρών, ο κ. Ματθαιόπουλος υποστήριξε ότι επίσημα το έμαθε από κάποιους αστυνομικούς μετά τη συνέντευξη που δόθηκε στο ΕΣΚΕ παρουσία του Αλέξη Τσίπρα.
«Δόθηκε η συνέντευξη με τον κ. πρωθυπουργό και μετά άκουσα από αστυνομικούς ότι υπάρχουν αρκετοί καμένοι. Μετά τις 12.15 το έμαθα. Απουσίαζα ένα τρίωρο στο ΣΚΟΠΠ. Η ενημέρωσή μου έγινε μετά τη συνέντευξη του κ. Πρωθυπουργού. Νωρίτερα είχε ειπωθεί από το ΕΚΑΒ ότι υπήρχαν τραυματίες και ίσως ένας – δύο νεκροί, αλλά δεν είχε διασταυρωθεί μέχρι τις 23.10. Είχα κάνει ένα τηλεφώνημα τότε και μου είχε απαντήσει ότι υπήρχε ένα αυτοκίνητο έξω από μία ταβέρνα, αλλά δεν μπορούσε να καταλάβει αν ήταν άνθρωπος ή ζώο.
Ο κατηγορούμενος πρώην ανώτατος αξιωματικός της Πυροσβεστικής αρνήθηκε τις κατηγορίες όπως του αποδίδονται. Αναφορικά με την εντολή εκκένωσης που δεν δόθηκε το μοιραίο απόγευμα, ο κ. Ματθαιόπουλος υποστήριξε ότι δεν ανήκει στις δικές του αρμοδιότητες.
«Για την οργανωμένη απομάκρυνση ο μόνος αρμόδιος είναι ο εκάστοτε επικεφαλής της πυρκαγιάς που βλέπει τι κινδυνεύει, πού πάει η πυρκαγιά, τι θα κάψει. Μετά από εισήγηση του επικεφαλής πεδίου πυρκαγιάς, του αστυνομικού και του δημάρχου δίνεται η εντολή απομάκρυνσης, αν είναι πάνω από έναν δήμο, η περιφέρεια και αν είναι πολλοί περισσότεροι η Πολιτική Γραμματεία. Από την πλευρά μου δεν μπορώ να γνωρίζω κάθε γεωγραφική περιφέρεια, τι συμβαίνει, τι υπάρχει εκεί κοντά, αν υπάρχει γήπεδο, εκκλησία, ένα μεγάλο οικόπεδο, μήπως αν από μία απομάκρυνση μπορεί να προκληθεί πανικός ακόμα και θύματα. Αν γινόταν απομάκρυνση, μήπως θα είχαμε περισσότερους νεκρούς; Εγώ από τη θέση μου δεν μπορούσα να εισηγηθώ απομάκρυνση. Δεν μπορεί να πει κάποιος από ένα γραφείο να πει «διώξτε τον κόσμο».»
Υποστήριξε ότι οι διοικητές είναι εκείνοι που οφείλουν να αντικαθιστούν τις δυνάμεις, όταν γίνεται μετακίνηση οχημάτων σε όμορες περιοχές. «Σε μια πυρκαγιά πάει ο Διοικητής. Δεν μπορεί Αρχηγός και Υπαρχηγός να κινητοποιεί τις δυνάμεις. Ο εκάστοτε διοικητής είναι εκείνος που οφείλει να αντικαθιστά τα οχήματα και τις δυνάμεις όταν μετακινούνταν σε άλλα σημεία», σημείωσε ο κ. Ματθαιόπουλος
Ο κ. Ματθαιόπουλος χαρακτήρισε «λάθος» και την εκτροπή του ελικοπτέρου στη Motor Oil, η οποία είπε πως έγινε με εντολή αρχηγού. «Δεν έπρεπε να γίνει εκτροπή. Θα μπορούσε να γίνει με άλλο μέσο», υποστήριξε και πρόσθεσε: «Αν ήμουν αρχηγός δε θα το έστελνα, θα έστελνα κάτι άλλο. Από τη θέση που βρίσκεται, καλείσαι να πάρεις κάποιες αποφάσεις. Η απόφαση που πήρε ήταν αυτή. Το έκανε διότι ήθελε σε κάθε φωτιά τουλάχιστον να έχουμε ένα αξιόπιστο εναέριο μέσο».
Ο κατηγορούμενος ρωτήθηκε για ποιο λόγο δεν υπήρξε ενημέρωση των κατοίκων για την εξέλιξη της πυρκαγιάς από την Π.Υ. μέσω των ΜΜΕ.
«Δεν είμαι σε πλήρη θέση να σας απαντήσω γιατί δεν έγινε κάτι τέτοιο. Το πυροσβεστικό σώμα έχει και γραφείο τύπου, έχει υπεύθυνο και επιλαμβάνεται πάντα με εντολή αρχηγού. Ίσως να βοηθούσε. Ίσως δεν πέρασε από το μυαλό κάποιου. Και εγώ έχω μία οικογένεια με τρία παιδιά που υποφέρει. Μετά συνταξιοδότηση ξεχνιέσαι από πολλούς. Προσπαθώ να σταθώ ψύχραιμος να σας δώσω κάθε εξήγηση και διευκρίνηση. Δεν υπάρχει κάτι να κρύψω. Σε ένα συμβάν θα υπάρξουν σίγουρα παραλείψεις και αστοχίες. Είναι και αυτό που μου είπατε εσείς και δεν μου πέρασε από μυαλό, ανατριχιάζω πραγματικά, γιατί δε δόθηκε συνέντευξη τύπου», απάντησε.
Ο τότε Υπαρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος περιέγραψε την πυρκαγιά στο Μάτι ως μία φωτιά που εξελισσόταν ταχύτατα και τη συνέκρινε με τη φωτιά στην Κινέτα την ίδια ημέρα: «Είχαμε πολύ δύσκολη πυρκαγιά που εξελίσσεσαι από τα πρώτα λεπτά και λόγω της μορφολογίας του εδάφους και της βλάστησης προχωρά γρήγορα και σε μεγάλη έκταση. Αν τη συγκρίνω με την Κινέτα, βλέπουμε ότι στην Κινέτα έχουμε πυρκαγιά σε πλαγιά βουνοκορφής με πολύ πυκνή βλάστηση που καθυστερεί να επεκταθεί και κατεβαίνει προς την εθνική οδό και τον προαστιακό που είναι μια μεγάλη ζώνη σχεδόν 300 μέτρων. Στο Μάτι βλέπουμε να εκδηλώνεται σε χαμηλή βλάστηση, ό,τι χειρότερο και έχουμε ταχεία εξέλιξη. Έχουμε οικισμούς και με τους ανέμους κατευθύνεται στη λεωφόρο Μαραθώνος, που είναι ζώνη 20 μέτρων. Από τις χιλιάδες καύτρες η φωτιά εξαπλώνεται οι δυνάμεις στη Μαραθώνος δεν μπορούν να τη συγκρατήσουν. Γεννιούνται πολλαπλά μέτωπα, η φωτιά μπαίνει στα σπίτια σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Η φωτιά τρέχει με ανεξέλεγκτη ταχύτητα».
Ο κ. Ματθαιόπουλος αναφορικά με τα εναέρια και πλωτά πυροσβεστικά μέσα ήταν κατηγορηματικός ότι αποτελούν ευθύνη του Αρχηγού. «Δεν είχαμε πάρα πολλά εναέρια μέσα τότε. Άλλες χρονιές είχαμε περισσότερα, αλλά μετά την οικονομική κρίση δεν μπορούσε η χώρα να πάρει περισσότερα εναέρια μέσα. Δεν μπορούσε να κάνει κανείς ό,τι θέλει γι’ αυτό ο νομοθέτης προέβλεψε η διαχείριση να γίνεται υπό την έγκριση του Αρχηγού του ΠΣ. Για τα πλωτά μέσα, η υπηρεσία εδρεύει στον Πειραιά, έχει τρία πλοιάρια που δεν ήξερα αν ήταν επανδρωμένα», είπε και παρέθεσε μια σειρά αποφάσεων και διατάξεων που καθορίζουν τα όρια ευθύνης και δικαιοδοσίας σε περίπτωση πυρκαγιάς και έδειξε τον τότε Αρχηγό Σωτ.Τερζούδη ως υπεύθυνο, ενώ για την μετακίνηση των πυροσβεστικών οχημάτων τον εκάστοτε διοικητή σταθμού.
Υποστήριξε ότι εκείνη τη χρονιά η σύνταξη του σχεδίου δασών για την Αττική είχε αργήσει πολύ και τη χαρακτήρισε «ελλιπή». Όπως εξήγησε για εκείνη την αντιπυρική περίοδο είχε γίνει μία ευρεία σύσκεψη στο ΕΣΚΕ στις 7 Ιουνίου παρουσία του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Τόσκα και τη μοιραία ημέρα από τις 15:00 ο Αττικάρχης είχε διατάξει επιφυλακή στο νομό Αττικής και από τις 15:30 είχε υπάρξει διαταγή από τον Αρχηγό για μερική επιφυλακή σε όλη την επικράτεια. «Βλέπαμε από εμπειρία μας πως θα υπάρξουν κι άλλες πυρκαγιές» ανέφερε ο κ. Ματθαιόπουλος.
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr