ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πανελλήνιες 2023: Νεοελληνική Γλώσσα – Δείτε τις απαντήσεις στο evima.gr

Πανελλήνιες 2023: Νεοελληνική Γλώσσα – Δείτε τις απαντήσεις στο evima.gr
Πανελλήνιες 2023: Βία κατά των γυναικών και φεμινισμός τα θέματα που «έπεσαν» στη Νεοελληνική Γλώσσα - Δείτε με ένα κλικ εδώ τις απαντήσεις

Πανελλήνιες 2023:  Το κεντρικό θέμα στη Νεοελληνική Γλώσσα, του κριτηρίου αξιολόγησης αφορά στην βία κατά των γυναικών.

Οι επιμέρους ερωτήσεις του κριτηρίου κινούνται στην γενική φιλοσοφία των πανελλαδικών εξετάσεων τα τελευταία χρόνια, με απολύτως κειμενο-κεντρική προσέγγιση, που απευθύνεται σε σωστά προετοιμασμένους μαθητές.

Το κείμενο αναφοράς στην Νεοελληνική Γλώσσα και στην Λογοτεχνία υποτυπώνει ένα σύγχρονο πρόβλημα για τα έμφυλα στερεότυπα και την βία κατά των γυναικών.

Οι υποψήφιοι, στην παραγωγή λόγου, καλούνται να αναπτύξουν και να τεκμηριώσουν τις προσωπικές τους απόψεις σχετικά με τα φαινόμενα της παραβίασης των γυναικείων δικαιωμάτων και της συμβολής τους, ως νέας γενιάς στην επίτευξη της ισότητας των φύλλων.

Το evima.gr, επικοινώνησε με μαθητές από την Εύβοια οι οποίοι σχολίασαν τα σημερινά θέματα των Πανελληνίων στην Νεοελληνική Γλώσσα, οι ίδιοι μιλώντας σε εμάς τόνισαν πως, «το θέμα που έπεσε σήμερα αφορά στην βία κατά των γυναικών, είναι ένα θέμα που απασχολεί όλους μας, όσοι ήταν προετοιμασμένοι καλά πιστεύω πως δεν τους δυσκόλεψε το συγκεκριμένο θέμα είναι τόσο επίκαιρο που σίγουρα και κάποιος «αδιάβαστος» θα έγραψε κάτι σήμερα».

Δείτε εδω τις απαντήσεις των θεμάτων

Πανελλήνιες 2023: Οι απαντήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

ΘΕΜΑ Α

Α1

Στο κείμενο 1, ο Σταύρος Τσακυράκης, κάνοντας ιστορική αναδρομή, παρουσιάζει την κοινωνική κατάπτωση της γυναίκας. Χαρακτηρίζει τις γυναίκες ως κατώτερα πλάσματα και “μηχανές αναπαραγωγής”, καθιστώντας τες την υποδεέστερη κοινωνική ομάδα έως και σήμερα. Έτσι, καταγράφονται καθημερινά συμβάντα βίας, κακομεταχείρισης και υποτίμησης του γυναικείου φύλου που έχουν ως απότοκο την κοινωνική αδικία εις βάρος του.

ΘΕΜΑ Δ

ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΗ:

Αξιότιμε κύριε Δήμαρχε,

Αγαπητοί συνδημότες,

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Καταρχάς, εκπροσωπώντας το σχολείο μου, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω που βρίσκομαι σήμερα εδώ μαζί σας, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προστασίας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι, παρά τη συνταγματική κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τα φαινόμενα παραβίασής τους έχουν αυξηθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια. Μεγάλη αύξηση παρατηρείται και στην παραβίαση των δικαιωμάτων των γυναικών τόσο στον ιδιωτικό όσο και στο δημόσιο βίο, γεγονός που μαρτυρεί ότι η ισότητα των δύο φύλων αποτελεί μία ακόμη διακήρυξη χωρίς εφαρμογή.

ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ

Α’ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ

Φαινόμενα παραβίασης των δικαιωμάτων της γυναίκας στη σύγχρονη εποχή στον ιδιωτικό και δημόσιο βίο:

  • Στην εκπαίδευσηυφίστανται ανισότητες που αφορούν την στερεοτυπική προσέγγιση της ταυτότητας του φύλου. Υποστηρίζεται πως τα κορίτσια, λόγω ψυχοσύστασης, ταιριάζουν σε πιο ανθρωπιστικές και θεωρητικές μελέτες, πρέπει να επιλέγουν σπουδές που τα προορίζουν για επαγγέλματα με «ευαισθησία, τρυφερότητα», όπως η ενασχόληση με τα παιδιά. Ακόμη, παρατηρούνται σεξιστικά σχόλια και συμπεριφορές εις βάρος μαθητριών. Το στερεότυπο αφορά και στην ανάδειξη των γυναικών σε επιστημονικούς και ερευνητικούς κλάδους που εξακολουθούν να παραμένουν ανδροκρατούμενοι.
  • Στο χώρο της εργασίαςη επαγγελματική αποκατάσταση των γυναικών προϋποθέτει ανώτατες σπουδές ή διαφορετικά αφορά στα λεγόμενα «γυναικεία επαγγέλματα». Δεν είναι τυχαίο πως σε κάποια επαγγέλματα η γυναίκα έχει σπάνια παρουσία και πάντα αυτή σοκάρει (π.χ. επαγγελματίας οδηγός). Η υποαπασχόληση, ακόμη, αφορά περισσότερο τις γυναίκες, καθώς πιστεύεται πως ένα μειωμένο ωράριο τους επιτρέπει να συνδυάζουν τις άλλες τους υποχρεώσεις και δυστυχώς η ανεργία πλήττει περισσότερο το γυναικείο πληθυσμό. Η ανάδειξη των γυναικών σε ανώτερες θέσεις είναι περιορισμένη, αφού συνήθως επιλέγονται άντρες για τις υψηλές αυτές θέσεις και οι γυναικείες αμοιβές είναι κατά κανόνα λίγο χαμηλότερες από τις αντίστοιχες αντρικές.
  • Στην πολιτική δράσηη γυναίκα έχει επίσης σταθερά μειωμένη παρουσία. Στον 21ο αιώνα εξακολουθεί να θεωρείται είδηση, κάτι που θα έπρεπε να είναι φυσικό και αυτονόητο, η ανάδειξη μιας γυναίκας σε υψηλό κυβερνητικό πόστο.
  • Στο χώρο του κέρδους και της διαφήμισηςη γυναίκα αντιμετωπίζεται ως το κατάλληλο αντικείμενο που θα αναδείξει τις αρετές του προϊόντος. Από την άλλη, η διαφήμιση και γενικότερα το θέαμα αναπαράγουν ένα πλαστό πρότυπο της γυναίκας: πρέπει να είναι πάντοτε νέα, ωραία, επιθυμητή, καλοντυμένη, καλή νοικοκυρά, τρυφερή μαμά. Το πρότυπο αυτό επιβάλλεται και στις ίδιες τις γυναίκες, αυξάνοντας την απογοήτευση και τα ανεκπλήρωτα όνειρα τους.
  • Οι οικιακές εργασίεςεξακολουθούν να βαραίνουν τη γυναίκα, η οποία τώρα πια καλείται να συνδυάζει όλους τους ρόλους εξίσου επιτυχημένα. Σε σχέση με το οικογενειακό περιβάλλον πρέπει να μην ξεχνάμε τη διαφορά στην ανατροφή των παιδιών με κριτήριο το φύλο ∙ υπάρχουν άλλες απαιτήσεις από το κορίτσι κι άλλες από το αγόρι, απαιτήσεις που υπαγορεύονται αποκλειστικά από το φύλο του. Πολύ συχνά, η γυναίκα στο οικογενειακό περιβάλλον πέφτει θύμα ενδοοικογενειακής βίας.
  • Ειδικότεραστις χώρες της Ανατολής και ιδίως στον μουσουλμανικό κόσμο οι γυναίκες βρίσκονται σε εξαιρετικά υποδεέστερη θέση έναντι των ανδρών, απολαμβάνουν ελάχιστα έως καθόλου δικαιώματα, ενώ βρίσκονται συχνά υπό τον διαρκή τους έλεγχο.
  • Αποκορύφωμα αποτελεί η έκφραση έμφυλης βίας, που συχνά οδηγεί σε δολοφονίες γυναικών – γυναικοκτονίες. Σε σχέση με τα σεξουαλικά εγκλήματα εις βάρος των γυναικών παρατηρείται μια κλιμακούμενη επιθετικότητα. Οι ποινές για εγκλήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας των γυναικών είναι ασήμαντες και τα περισσότερα εγκλήματα τέτοιας φύσης δεν καταγγέλλονται ούτε επιλύονται δικαστικά.

Β’ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ

Πώς μπορεί η νέα γενιά να συμβάλλει έμπρακτα στην επίτευξη της ισότητας των δύο φύλων:

  • Οι νέες γυναίκες οφείλουν να προασπίζονται τα δικαιώματά τουςκαι να μην αποδέχονται συμπεριφορές που επιχειρούν να μειώσουν την αξία του φύλου τους. Είναι χρέος τους να υπερασπίζονται τις ικανότητες των άλλων γυναικών και να μη γίνονται οι ίδιες φορείς στερεοτυπικών αντιλήψεων που αφορούν το ρόλο των φύλων.
  • Η συλλογική ταυτότητα που οφείλουμε να αναπτύξουμε θα διαδραματίσει σπουδαίο ρόλο. Οι γυναίκες οφείλουν να «συνασπιστούν» μεταξύ τους, να βρεθούν αλληλέγγυες και οι άντρες να αντιληφθούν πως ο κοινωνικός ρατσισμός εις βάρος των γυναικών πλήττει ανοιχτά και τους ίδιους, καθώς διαιωνίζει και γι’ αυτούς αρνητικά στερεότυπα.
  • Η ενίσχυση της κοινωνικής αγωνιστικότητας με κάθε μέσο. Σεβασμός, ανεκτικότητα και αποδοχή του διαφορετικού, με ενεργή συμμετοχή σε κινήματα και ακτιβιστικές δράσεις. Καταγγελία φαινομένων παραβίασης δικαιωμάτων.
  • Ανάληψη υπεύθυνων και ισότιμων ρόλων στο πλαίσιο της οικογένειας.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Καταλήγοντας, κύριε Δήμαρχε και αγαπητοί συνδημότες, είναι απαραίτητο να υπάρξει μέριμνα τόσο από την πολιτεία όσο και από την πλευρά των φορέων αγωγής για την προάσπιση των δικαιωμάτων της γυναίκας και την καλλιέργεια αμοιβαίου σεβασμού μεταξύ των φύλων. Εν έτει 2023 είναι αδιανόητο να ακούμε για πολίτες που στερούνται των βασικών τους δικαιωμάτων και – ακόμη χειρότερα – γυναίκες να αποτελούν θύματα βίαιης συμπεριφοράς και ανθρωποκτονιών, απότοκο μίας κοινωνίας από την οποία απουσιάζει ο ανθρωπισμός.

ΑΠΟΦΩΝΗΣΗ:

Σας ευχαριστώ.

* Ο μαθητής / η μαθήτρια χρειάζεται να χρησιμοποιήσει και αναφορές σε α΄ πληθυντικό πρόσωπο (π.χ. εμείς οι νέοι, εμείς η νέα γενιά…). Μπορεί να γίνει επίσης και χρήση του β’ πληθυντικού, για να απευθυνθεί ο μαθητής / η μαθήτρια στο κοινό.

Το πρόγραμμα

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα διεξαχθούν 2-12 Ιουνίου για τα ΓΕΛ και 1-16 Ιουνίου για τα ΕΠΑΛ.

Αναλυτικότερα, οι εξετάσεις των ΓΕΛ ξεκινούν – όπως προαναφέρθηκε – σήμερα 2 Ιουνίου 2023 με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας (Γενικής Παιδείας) και στη συνέχεια, θα ακολουθήσουν τρεις ημέρες εξετάσεων των μαθημάτων Προσανατολισμού:

6 Ιουνίου: Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής), Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας)

8 Ιουνίου: Λατινικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Χημεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας), Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής)

12 Ιουνίου: Ιστορία (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας), Οικονομία (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής)

Τι απαγορεύεται να έχουν μαζί τους οι υποψήφιοι

Οι υποψήφιοι πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί ως προς τα αντικείμενα που θα έχουν μαζί τους κατά τη διάρκεια της εξέτασης, καθώς μπορεί ακομη και να μηδενιστεί το γραπτό τους.

Απαγορεύεται να έχουν μαζί τους:

  • βιβλία,
  • τετράδια,
  • σημειώσεις,
  • διορθωτικό υγρό ή ταινία,
  • κινητά τηλέφωνα,
  • υπολογιστικές μηχανές,
  • ηλεκτρονικά μέσα μετάδοσης ή αποθήκευσης πληροφοριών ή επικοινωνίας, ή άλλα αντικείμενα, εκτός από αυτά που επιτρέπονται σύμφωνα με τις οδηγίες της Κ.Ε.Ε. ή της Διεύθυνσης Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων.

Για τον έλεγχο υπεύθυνοι είναι οι επιτηρητές.

Πότε μηδενίζεται το γραπτό

Ο υποψήφιος που εξετάζεται στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα απομακρύνεται από την αίθουσα εξέτασης με αιτιολογημένη απόφαση της Λυκειακής επιτροπής και το γραπτό δοκίμιο βαθμολογείται από τη Λυκειακή επιτροπή με τον κατώτερο βαθμό μηδέν 0, αν υπάρξουν οι ακόλουθες ενέργειες:

  • αντικείμενο ή μέσο που προαναφέρεται
  • ή αντιγράφει κατά τη διάρκεια της εξέτασης από βιβλίο ή οποιουδήποτε είδους σημειώσεις ή από γραπτό δοκίμιο άλλου εξεταζομένου
  • ή θορυβεί και δε συμμορφώνεται με τις υποδείξεις των επιτηρητών, επιχειρώντας να αντιγράψει ή εμποδίζοντας την εξέταση άλλων εξεταζομένων
  • ή δολιεύεται με άλλο τρόπο την εξέτασή του

Η Λυκειακή επιτροπή, πριν από την επιβολή της ανωτέρω ποινής, καλεί σε προφορική απολογία τον υποψήφιο και συντάσσει σχετικό πρακτικό που υπογράφεται από την τριμελή Λυκειακή Επιτροπή και τον γραμματέα αυτής.

Τα οποιαδήποτε αποδεικτικά στοιχεία επισυνάπτονται στο πρακτικό.

Η τυχόν απόφαση της τριμελούς Λυκειακής Επιτροπής για μηδενισμό γραπτού δοκιμίου υποψηφίου, πρέπει να είναι πλήρως αιτιολογημένη σε πρακτικό που συντάσσεται και υπογράφεται από τον πρόεδρο, τα δύο μέλη και το γραμματέα της Λυκειακής Επιτροπής, στο οποίο πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια οι λόγοι για τους οποίους μηδενίζεται το γραπτό δοκίμιο.

Σε περίπτωση που υπάρχουν στοιχεία τα οποία συλλαμβάνεται να κατέχει ο υποφήφιος, αυτά επισυνάπτονται στο πρακτικό που συντάσσεται και η τριμελής Λυκειακή Επιτροπή βαθμολογεί το γραπτό δοκίμιο με τον κατώτερο βαθμό μηδέν (0).

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr