Υπουργείο Δικαιοσύνης: «Φρένο» στις προσπάθειες ομόφυλων ανδρών για παρένθετη μητρότητα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Υπουργείο Δικαιοσύνης: «Φρένο» στις προσπάθειες ομόφυλων ανδρών για παρένθετη μητρότητα

Σε ερμηνευτική του διάταξη το υπουργείο Δικαιοσύνης ξεκαθαρίζει ότι το κόλλημα λόγω φύλου δεν συνιστά ιατρικό λόγο ώστε να μπορεί κάποιος να προσφύγει στη λύση της παρένθετης μητρότητας

Αυτό ουσιαστικά έρχεται να δώσει μία λύση στην πρακτική που είχε δημιουργηθεί με ομόφυλα ανδρικά ζευγάρια, να προσφεύγουν στα δικαστήρια, να ζητούν άδεια για παρένθετη μητρότητα, να την εξασφαλίζουν και μετά η εισαγγελία να κάνει έφεση και να καταρρίπτεται η απόφαση.

Συγκεκριμένα, δεκατέσσερις νέες διατάξεις φέρνει το Υπουργείο Δικαιοσύνης με το νομοσχέδιο για τη Δικαστική Μέριμνα που παρουσιάστηκε σήμερα στο Υπουργείο Δικαιοσύνης από τον Υπουργό Δικαιοσύνης Γιώργο Φλωρίδη και τον υφυπουργό Ιωάννη Μπούγα.

Μεταξύ των διατάξεων που φέρνει το Υπουργείο είναι ο εφαρμοστικός νόμος για την αποσβεστική προθεσμία των αδικημάτων των υπουργών, όπως ψηφίστηκε το 2019, αλλά και μια… αποσαφήνιση στη ρύθμιση για την παρένθετη μητρότητα αφού πλέον «δεν συνιστά ιατρική αδυναμία κυοφορίας η αδυναμία κυοφορίας λόγω φύλου».

Ο εφαρμοστικός νόμος

Με τον εφαρμοστέο νόμο καταργούνται οι διατάξεις που προέβλεπαν ότι τα αδικήματα των υπουργών παραγράφονταν αν δεν είχε κινηθεί σε βάρος τους η ποινική δίωξη σε χρονικό διάστημα που αντιστοιχούσε σε δύο βουλευτικές συνόδους. Με τη νέα διάταξη, όπως προβλέπει το σύνταγμα, η παραγραφή για τα αδικήματα των υπουργών θα είναι 5 με 8 χρόνια για τα πλημμελήματα και 15 έως 20 για τα κακουργήματα.

«Υπάρχει το ζήτημα της ποινικής παραγραφής που λύθηκε το 2019 και υπάρχει και η αποσβεστική προθεσμία για την εξέταση του αξιόποινου. Αφού στην αναθεώρηση έχει αφαιρεθεί η αποσβεστική προθεσμία, το Σύνταγμα ισχύει υπεράνω όλων. Παρόλα αυτά, επειδή στη δημόσια συζήτηση απασχόλησε κάποιους, αφαιρούμε την αναφορά περί αποσβεστικής προθεσμίας » ανέφερε ο κ. Φλωρίδης.

«Όσον αφορά την ιατρική υποβοηθούμενη αναπαραγωγή με μεταφορά ωαρίων στο σώμα άλλης γυναίκας, επέρχονται σημαντικές επεμβάσεις: Δεν συνιστά ιατρική αδυναμία κυοφορίας η αδυναμία κυοφορίας λόγω φύλου και η δικαστική άδεια ισχύει μόλις η δικαστική απόφαση που πρέπει να καταστεί αμετάκλητη».

Όπως σημείωσε ο υπουργός Γ. Φλωρίδης, η ερμηνευτική αυτή διάταξη ήρθε μετά από πρόσφατες δικαστικές αποφάσεις και πλέον γίνεται ξεκάθαρο ότι «δυνατότητα κυοφορίας δεν έχουν οι άνδρες, είχαμε προσφυγές στα δικαστήρια ανδρών και σε κατάσταση ζευγαριού, και ζήτησαν να δοθεί άδεια τεκμηρίωσης μέσω παρένθετης μητέρας. Το πρωτοβάθμιο δικαστήριο που έκανε δεκτές, ο εισαγγελέας άσκησε έφεση και το εφετείο είπε όχι. Η έννοια της αδυναμίας κυοφορίας δεν είναι ζήτημα φύλου. Η Αδυναμία έχει μια γυναίκα που μπορεί να κυοφορήσει αλλά για κάποιους λόγους ιατρικούς δεν μπορεί».

Οι 14 νέες διατάξεις

1)Επέρχεται σημαντική αλλαγή στον τρόπο εξέτασης των υποψήφιων Δικαστικών Λειτουργών , με την εξέτασή τους στην επεξεργασία των δικογραφιών σχετικών βοηθημάτων ή μέσων (ενδεικτικά αγωγής, προσφυγής, έφεσης, αίτησης ακύρωσης, διαχείρισης προανακριτικής δικογραφίας ή υπομνημάτων έγκλησης, κλπ), καθώς και προτάσεων. Εξασφαλίζεται το υψηλό επίπεδο των εισακτέων με την αξιολόγηση απαραίτητων κριτικών ικανοτήτων τους με την επεξεργασία και εξέταση συγκεκριμένων δικογραφιών και όχι πρακτικών θεμάτων σαν να ήταν στο Πανεπιστήμιο.

2) Προσαύξηση τελικού βαθμού επιτυχίας στους διαγωνισμούς των Δικαστικών Υπαλλήλων, όπως οι υποψήφιοι έχουν την ιδιότητα του μόνιμου κατοίκου σε περιοχές όπου υπάρχει μεγάλη ανάγκη νησιωτικών περιοχών και παραμεθόριων ή θέλουν να τους διορίσουν σε μία εξ αυτών των εδρών, δεσμεύονται να διορθωθούν σε μία τουλάχιστον δεκαετία.

3) Σχετικά με κωλύματα εντοπιότητας Δικαστικών Λειτουργιών, διευκρινίζεται πως ισχύουν σε επίπεδο Εφετειακής περιφέρειας.

4) Επέρχονται εναλλακτικού χαρακτήρα συμπληρώσεις στο άρθρο για την ανάδειξη της Ηγεσίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων, μια διάταξη ορισμού για το Κράτος Δικαίου που ψηφίσαμε. Οι συμπληρώσεις αυτές πραγματοποιούνται έπειτα από προτάσεις της Διοικητικής Ολομέλειας του ΑΠ και του ΣτΕ.

«ΣτΕ και Άρειος Πάγος κατέληξαν στην πρόταση του υπουργείου για τον τρόπο επιλογής της ηγεσίας για τα διαδικαστικά σημεία. Μυστική ψηφοφορία και με κατ’ ελαχιστον τρεις σταυρούς ανά ψηφοδέλτιο»

5) Οι επόμενες διατάξεις της ενθάρρυνσης των πρώην Ειρηνοδικών και ήδη Πρωτοδικείων Ειδικής Επετηρίδας, να ενταχθούν στη γενική επετηρίδα, προβλέποντας ότι κατά την ένταξη τους στη γενική επετηρίδα δεν μεταφέρονται για μια τριετία χωρίς αίτησή τους, καθότι η ένταξη τους στη γενική επετηρίδα, ενώ προβλέπεται και η δυνατότητα στην αντίστοιχη περίπτωση του Συμβουλίου. τους.

6) Συντελείται ένα ακόμη βήμα για τη ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης και τη βελτίωση της καθημερινότητας των παραγόντων της, με την επίδοση στους δικαστικούς λειτουργούς με ηλεκτρονικά μέσα των θεμάτων της υπηρεσιακής τους κατάστασης.

7) Πρόβλεψη για τη μισθολογική κατάσταση πρώην Ειρηνοδικών και ήδη Πρωτοδικείων Ειδικής Επετηρίδας, με πλήρη κατοχύρωση των οικονομικών δικαιωμάτων τους.

8) Προβλέπεται δυνατότητα σύστασης Αυτοτελών Γραφείων Προστασίας Ανηλίκων Θυμάτων σε κάθε Εφετειακή Περιφέρεια, ενώ μέχρι σήμερα ο νόμος με την ονομαστική σύσταση δεν είχε αυτή τη δυνατότητα σε ολόκληρες Εφετειακές Περιφέρειες να μην έχουν Σπίτι του Παιδιού, πχ στη Θεσσαλία.

9) Πρόβλεψη δημόσιας άμεσης ισχύος Εισαγγελικής Διάταξης, με την οποία θα διατάσσεται η δημοσιοποίηση στοιχείων επικίνδυνου για την τάξη και την ασφάλεια καταζητούμενου δράστη κακουργήματος βίας. Καλύπτεται ένα σημαντικό κεφάλαιο για το σκοπό της δημόσιας τάξης και την ασφάλεια των πολιτών.

10) Δικαίωμα άσκησης προσφυγής από τον Εισαγγελέα Εφετών στο Δικαστικό Συμβούλιο, επί διάταξης επιβολής περιοριστικών όρων του Ανακριτή Πλημμελειοδικών.

11) Κτηματολογική διαμεσολάβηση σε υποθέσεις με εναγόμενο μη ιδιώτη (Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου).

12) Σύσταση θέσης συμβούλου επικοινωνίας για την επικουρία του εκπροσώπου Τύπου και την υποβοήθηση του έργου της επικοινωνίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων και της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου με τους παράγοντες ενημέρωσης.

13) Διατάξεις προς ενίσχυση των τρίτεκνων και πολύτεκνων. Οι τρίτεκνοι καθώς και οι πολύτεκνοι που επιτυγχάνουν στη Σχολή Δικαστικών Υπαλλήλων που υπηρετούν στον τόπο που επιθυμούν.

14) Όσον αφορά την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή με μεταφορά ωαρίων στο σώμα άλλης γυναίκας, επέρχονται σημαντικές επεμβάσεις. 1. Δεν συνιστά ιατρική αδυναμία κυοφορίας κατά την έννοια του παρόντος η αδυναμία κυοφορίας λόγω φύλου. 2. Η δικαστική άδεια ισχύει μόλις η δικαστική απόφαση που παρέχει καταστεί αμετάκλητη».

15) Αλλαγή των ορίων ηλικίας στους συμβολαιογράφους (κατάργηση ανώτατου ορίου ηλικίας συμμετοχής στο διαγωνισμό) και στους δικαστικούς επιμελητές (αύξηση ανώτατου ορίου ηλικίας συμμετοχής στο διαγωνισμό στα 50 έτη και αύξηση ορίου αποχώρησης, εφόσον το επιθυμούν, στο 70ο έτος.

16) Προκειμένου να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για το ζήτημα της αποσβεστικής προθεσμίας για την ποινική ευθύνη των Υπουργών που είναι διατυπωμένη στο άρθρο 3 παρ. 2 του ν. 3126/2003 (εφαρμοστικός νόμος του άρθρου 86 του Συντάγματος μετά την αναθεώρηση του 2001), απαλείφεται η διατύπωση για την ύπαρξη της αποσβεστικής προθεσμίας που προέβλεπε το 86 του Συντάγματος και η οποία βεβαίως, σε κάθε περίπτωση, δεν ισχύει μετά την αναθεώρηση του 106 του άρθρου 8.

Ακολουθήστε το evima.gr στο Google News

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr