Στα ύψη οι τιμές στα τρόφιμα: Αύξηση 25% στα γαλακτοκομικά, 20% στα κρέατα
Τα νέα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις αυξήσεις στις τιμές των τροφίμωνΤα νέα στοιχεία για την πορεία του πληθωρισμού ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή, που σύμφωνα με τα στατιστικά παρουσίασε υποχώρηση στο 6,1%.
Πάντως μπορεί να παρουσιάζεται αποκλιμάκωση, η οποία αποδίδεται στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας, όμως ο ο πληθωρισμός στα τρόφιμα συνεχίζει την ανοδική του πορεία, με αύξηση 14,8%.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώνονται στα γαλακτοκομικά-αυγά (25,2%), στα κρέατα (20%) και το ψωμί (16,8%).
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή του μηνός Φεβρουαρίου 2023 με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2022 προέκυψε αύξηση 6,1% έναντι αύξησης 7,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021.
Ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή κατά τον μήνα Φεβρουάριο 2023, σε σύγκριση με τον Ιανουάριο 2023 παρουσίασε αύξηση 0,3%, έναντι αύξησης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Οι τιμές σε ρεύμα και καύσιμα
Αναλυτικότερα, σε ένα έτος (Φεβρουάριος 2023 προς Φεβρουάριο 2022), οι τιμές στον ηλεκτρισμό μειώθηκαν 22,4% και στο Πετρέλαιο θέρμανσης 5,1%. Αντίθετα, αυξήθηκαν σε Φυσικό αέριο (37,1%), Υγραέριο (15%), Στερεά καύσιμα (25,3%) και Καύσιμα και λιπαντικά (2%).
Αυξήσεις στα τρόφιμα
Στα είδη διατροφής, ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε: Ψωμί και δημητριακά (16,8%), Κρέατα- γενικά (20%), Ψάρια- γενικά (2,6%), Γαλακτοκομικά και αυγά (25,2%), Έλαια και λίπη (22,9%), Λαχανικά- γενικά (8,6%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά-παγωτά (9,2%), Λοιπά τρόφιμα (13,1%), Καφέ- κακάο- τσάι (13%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (9%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (7,2%).
Σε ποιους κλάδους σημειώθηκαν αυξήσεις
Επίσης, αυξήσεις τιμών υπήρξαν σε: Ένδυση και υπόδηση (7,1%), Ενοίκια κατοικιών (4%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (6,7%), Υπηρεσίες κοινοχρήστων (1,9%), Οικιακές συσκευές και επισκευές (6,4%), Υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (7,7%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (16,7%), Οικιακές υπηρεσίες (7,5%), Φαρμακευτικά προϊόντα (13,8%), Ιατρικά προϊόντα (2,9%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,8%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (0,6%), Αυτοκίνητα καινούργια (9,3%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (8,4%), Μοτοποδήλατα- μοτοσικλέτες (8,4%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (10,7%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (4,2%), Μεταφορά επιβατών με ταξί (32,9%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (47,6%), Μεταφορά επιβατών με πλοίο (26,7%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (4,2%), Κινηματογράφους- θέατρα (18,8%), Γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης (8,2%), Πακέτο διακοπών (13,9%), Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (2,6%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (2,7%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (8,1%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (5,9%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (4%), ‘Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (10,4%), ‘Αλλα προσωπικά είδη (3,9%) και Ασφάλιστρα υγείας (5,7%). Μειώσεις τιμών (1,5%) σημειώθηκαν μόνο στις Τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Οι συγκρίσεις Φεβροαρίου – Ιανουαρίοιυ
Σε μηνιαία σύγκριση (Φεβρουάριος προς Ιανουάριο), ξεχωρίζει η μείωση των τιμών στο Φυσικό αέριο (21,6%), ενώ μειώσεις υπήρξαν και σε Πετρέλαιο θέρμανσης (3,9%) και Πετρέλαιο κίνησης (3,2%). Αντίθετα, ανατιμήσεις υπήρξαν σε Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (1,4%) και Ηλεκτρισμό (0,3%).
Στα είδη διατροφής, υπήρξαν νέες ανατιμήσεις σε: Μοσχάρι (1,9%), Χοιρινό (1,5%), Τυριά (2,1%), Ελαιόλαδο (2,7%), Φρούτα νωπά (1,4%), Λαχανικά νωπά (14,9%), Λαχανικά κατεψυγμένα (3,5%) και Καφέ (2,3%). Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε Ζυμαρικά (3,2%) και Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,7%).
Στα άλλα προϊόντα και υπηρεσίες, ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε: Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (2,4%), Φαρμακευτικά προϊόντα (7,1%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (15,7%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,6%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (1%) και άλλα είδη ατομικής φροντίδας (0,6%). Αντίθετα, οι τιμές μειώθηκαν σε Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (2,3%) και Τηλεφωνικές υπηρεσίες (0,4%).
Γιατί αυξήθηκε ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Φεβρουάριο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 14,8% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ- κακάο- τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.
- 2,9% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 7,1% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 10,5% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 5,3% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 6,5% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
- 3,5% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους- θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών.
- 2,2% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 8,1% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
- 5,8% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας.
2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
- 4,9% στην ομάδα «Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης». Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
- 1,6% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,3% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο 2023, έναντι αύξησης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός , παρουσίασε αύξηση 6,5% τον Φεβρουάριο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2022, έναντι αύξησης 6,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2022 με το 2021. Ενώ, παρουσίασε αύξηση 0,2% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο 2023, έναντι αύξησης 0,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ακολουθήστε το evima.gr στο Google News
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr