Σίμος Κεδίκογλου: «Σημαντικές τομές για την αποτελεσματική και διαυγή Εταιρική Διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών»
Τη σημασία της εταιρικής διακυβέρνησης Ανωνύμων Εταιρειών στην
ενίσχυση της εμπιστοσύνης των μετόχων και των ενδιαφερομένων μερών και
την εξασφάλιση της ορθής λειτουργίας τους, προκειμένου να
ανταποκρίνονται στις αυξημένες απαιτήσεις της σύγχρονης Αγοράς
Κεφαλαίου τόνισε ο Σίμος Κεδίκογλου, μιλώντας, ως εισηγητής της ΝΔ, στη
Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, που εξετάζει το σχέδιο νόμου του
Υπουργείου Οικονομικών «Εταιρική διακυβέρνηση ανωνύμων εταιρειών,
σύγχρονη αγορά κεφαλαίου, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της
Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου,
μέτρα προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1131 και άλλες διατάξεις».
Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι το εν λόγω σχέδιο νόμου περιλαμβάνει διατάξεις
που αποσκοπούν στην πιο αποτελεσματική και διαυγή Εταιρική
Διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιριών, προσαρμόζοντας παράλληλα το
υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας της Αγοράς Κεφαλαίου στα νεότερα
ελληνικά και ευρωπαϊκά δεδομένα και ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά
της. Επιπλέον, συμβάλλει στην προστασία των μετόχων και των επενδυτών,
στην προσέλκυση διεθνών επενδυτών και στη διευκόλυνση της σύστασης
ευέλικτων μορφών Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων, ώστε, μεταξύ
άλλων, να δοθεί ώθηση σε επενδύσεις σε νεοφυείς εταιρείες.
Αναλυτικά η ομιλία έχει ως εξής:
«Η Εταιρική Διακυβέρνηση (Corporate Governance)-(ΕΔ) είναι ένα σύνολο
κανόνων που εφαρμόζονται στις Ανώνυμες Εταιρείες και ρυθμίζουν τη
λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου, σε σχέση με τους μετόχους της
εταιρείας. Με την ΕΔ επιδιώκεται η υπεύθυνη οργάνωση, λειτουργία,
διοίκηση και έλεγχος μιας εταιρείας, με στόχο την αύξηση της αξίας της και
τη προστασία των έννομων συμφερόντων όλων των μετόχων της, κυρίως
όμως των μετόχων μειοψηφίας, έναντι των μεγαλομετόχων.
Οι κανόνες Εταιρικής Διακυβέρνησης καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο
επιτυγχάνονται οι εταιρικοί στόχοι, καθιερώνουν συστήματα
παρακολούθησης και αποτίμησης των εταιρικών κινδύνων, καθώς και τον
τρόπο με τον οποίο εξασφαλίζεται η διαφάνεια των πεπραγμένων της
διοίκησης έναντι των μετόχων. Η γενική φιλοσοφία της Εταιρικής
Διακυβέρνησης είναι η λήψη των αποφάσεων από όσο το δυνατόν
περισσότερα πρόσωπα και η, όσο το δυνατόν, δημοκρατική λειτουργία του
ΔΣ μιας επιχείρησης. Η Εταιρική Διακυβέρνηση δείχνει τον βαθμό
σοβαρότητας της κάθε εταιρείας και το κατά πόσον σέβεται τους μετόχους
της. Το Σχέδιο Νόμου περιλαμβάνει διατάξεις που αποσκοπούν στην πιο
αποτελεσματική και διαυγή Εταιρική Διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιριών,
προσαρμόζοντας παράλληλα το υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας της Αγοράς
Κεφαλαίου στα νεότερα ελληνικά και ευρωπαϊκά δεδομένα και ενισχύοντας
την ανταγωνιστικότητά της. Επιπλέον, συμβάλλει στην προστασία των
μετόχων και των επενδυτών, στην προσέλκυση διεθνών επενδυτών και στη
διευκόλυνση της σύστασης ευέλικτων μορφών Οργανισμών Εναλλακτικών
Επενδύσεων, ώστε, μεταξύ άλλων, να δοθεί ώθηση σε επενδύσεις σε
νεοφυείς εταιρείες (start ups).
Τα κυριότερα σημεία του νομοσχεδίου είναι τα εξής:
Οι εταιρείες υποχρεούνται να διαθέτουν πολιτική καταλληλότητας των μελών
του διοικητικού συμβουλίου, η οποία εγκρίνεται από το διοικητικό της
συμβούλιο και περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τις αρχές που αφορούν στην
επιλογή ή την αντικατάσταση των μελών του διοικητικού συμβουλίου και τα
κριτήρια για την αξιολόγηση της καταλληλότητας των μελών του διοικητικού
συμβουλίου. Μεταξύ των αρμοδιοτήτων του διοικητικού συμβουλίου
ορίζεται ότι το διοικητικό συμβούλιο επιβλέπει την υλοποίηση του
συστήματος εταιρικής διακυβέρνησης, το οποίο υποχρεούνται να
εφαρμόζουν οι εταιρείες. Επιπλέον, το διοικητικό συμβούλιο διασφαλίζει την
αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος εσωτερικού ελέγχου καθώς και
την ανεξαρτησία των λειτουργιών του.
Προβλέπεται ότι το διοικητικό συμβούλιο αποτελείται από εκτελεστικά, μη
εκτελεστικά και ανεξάρτητα μη εκτελεστικά μέλη. Καθορίζονται οι
αρμοδιότητες και το πεδίο ευθύνης των εκτελεστικών και μη εκτελεστικών
μελών και εξειδικεύονται οι περιπτώσεις ύπαρξης σχέσης εξάρτησης.
Ως πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου διορίζεται μη εκτελεστικό μέλος.
Αν εκτελεστικό μέλος διοριστεί ως Πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος υποχρεωτικά
ορίζεται μη εκτελεστικό μέλος.
Πέραν της επιτροπής ελέγχου που ήδη προβλέπεται με το άρθρο 44 του ν.
4449/2017, εισάγονται δύο νέες επιτροπές, ήτοι η επιτροπή αποδοχών και η
επιτροπή υποψηφιοτήτων. Το έργο της επιτροπής αποδοχών συνέχεται με
την αποτελεσματική ικανοποίηση των προϋποθέσεων του εταιρικού νόμου
περί διαμόρφωσης και ελέγχου της πολιτικής αποδοχών της εταιρείας, ενώ το
έργο της επιτροπής υποψηφιοτήτων έγκειται στη διαμόρφωση και υποβολή
προτάσεων προς το διοικητικό συμβούλιο για την επιλογή προσώπων ως
μελών, κατ’ εφαρμογή της πολιτικής καταλληλότητας. Οι αρμοδιότητες των
δύο επιτροπών δύνανται να ανατεθούν σε μία επιτροπή.
Οι εταιρείες υποχρεούνται να διαθέτουν Κανονισμό Λειτουργίας, το ελάχιστο
περιεχόμενο του οποίου αποτυπώνεται στο σχέδιο νόμου. Περίληψη του
Κανονισμού Λειτουργίας δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα των εταιρειών.
Καθορίζονται τα ζητήματα οργανωτικής διάρθρωσης της μονάδας
εσωτερικού ελέγχου των εταιρειών, η οποία συνιστά ανεξάρτητη οργανωτική
μονάδα εντός των εταιρειών και η οποία έχει στόχο την παρακολούθηση και
βελτίωση των λειτουργιών και των πολιτικών αναφορικά με το σύστημα
εσωτερικού ελέγχου. Πέραν των ζητημάτων οργανωτικής διάρθρωσης της
μονάδας, προβλέπονται κατ’ ελάχιστον οι αρμοδιότητες αυτής καθώς επίσης
και η υποχρέωση του επικεφαλής της να παρίσταται στις γενικές συνελεύσεις
των μετόχων. Οι εταιρείες πρέπει να εφαρμόζουν κώδικα εταιρικής
διακυβέρνησης, ο οποίος έχει συνταχθεί από φορέα εγνωσμένου κύρους.
Εισάγονται διατάξεις με τις οποίες καθορίζονται υποχρεώσεις διαφάνειας και
έγκαιρης και πλήρους κατά το δυνατόν ενημέρωσης των μετόχων των
εταιρειών, ενόψει της εκλογής μελών του διοικητικού συμβουλίου.
Οι εταιρείες υποχρεούνται να διαθέτουν μονάδα εξυπηρέτησης μετόχων η
οποία έχει την ευθύνη για την άμεση, ακριβή και ισότιμη πληροφόρηση των
μετόχων, καθώς και την υποστήριξή τους, όσον αφορά την άσκηση των
δικαιωμάτων τους.
Εισάγεται η υποχρέωση λειτουργίας μονάδας εταιρικών ανακοινώσεων και
προβλέπονται οι αρμοδιότητες αυτής για παροχή ενημέρωσης προς τους
μετόχους και το επενδυτικό κοινό σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Προβλέπονται οι ειδικότερες προϋποθέσεις για την αύξηση του μετοχικού
κεφαλαίου της εταιρείας με καταβολή μετρητών, για την αλλαγή χρήσης
αντληθέντων από αυτήν κεφαλαίων καθώς και οι προϋποθέσεις για τη
μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας, που αντιπροσωπεύουν
51% της συνολικής αξίας των περιουσιακών της στοιχείων.
Τέλος, καθορίζεται η εποπτική αρμοδιότητα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς
και τίθενται οι επαπειλούμενες κυρώσεις για παραβάσεις των διατάξεων που
σχεδίου νόμου που αφορούν την εταιρική διακυβέρνηση.
Με τις διατάξεις για τη σύγχρονη Αγορά Κεφαλαίου ρυθμίζονται θέματα
σύστασης, αδειοδότησης, λειτουργίας και διάθεσης των Οργανισμών
Εναλλακτικών Επενδύσεων (Ο.Ε.Ε.). Στόχος των ρυθμίσεων, στο πλαίσιο της
ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και της ενίσχυσης της ελληνικής
επιχειρηματικότητας, είναι η σύσταση και λειτουργία Ο.Ε.Ε. στην Ελλάδα με
τη μορφή αμοιβαίου κεφαλαίου, κατά τα πρότυπα και άλλων κρατών-μελών
της Ε.Ε. Αναμορφώνεται το νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με τις απαιτήσεις
δημοσίευσης δελτίου σε περιπτώσεις δημόσιας προσφοράς κινητών αξιών ή
κατά την εισαγωγή κινητών αξιών προς διαπραγμάτευση σε ρυθμιζόμενη
αγορά.
Στα θέματα Οργάνωσης, Διοίκησης και Λειτουργίας της Επιτροπής
Κεφαλαιαγοράς περιλαμβάνονται ρυθμίσεις που αφορούν την εσωτερική
λειτουργία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Ρυθμίζεται ο χρόνος καταβολής
των δόσεων φόρου εισοδήματος, έκπτωση φόρου στην εφάπαξ καταβολή
του φόρου από τα φυσικά πρόσωπα, οι δόσεις του ΕΝ.Φ.Ι.Α. αυξάνονται από
πέντε (5) σε έξι (6).
Πιο αναλυτικά:
Με τις διατάξεις του Μέρους Α’ του προτεινόμενου σχεδίου νόμου
επικαιροποιείται το νομοθετικό πλαίσιο για την εταιρική διακυβέρνηση των
ανωνύμων εταιρειών, με εισηγμένες μετοχές ή άλλες κινητές αξίες σε
ρυθμιζόμενη αγορά στην Ελλάδα. Η επικαιροποίηση αποσκοπεί στην
ενίσχυση του πλαισίου εταιρικής διακυβέρνησης λαμβάνοντας υπόψη
αφενός τις μεταβολές στο νομοθετικό και ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει τη
δράση των εν λόγω εταιρειών σε ενωσιακό επίπεδο, κατά το διάστημα που
μεσολάβησε από την εισαγωγή του ν. 3016/2002 (Α’ 110) μέχρι και σήμερα,
αφετέρου τις σύγχρονες τάσεις στη θεματική της εταιρικής διακυβέρνησης.
Ειδικότερα, με τις νέες ρυθμίσεις επιδιώκεται η προσαρμοσμένη ενίσχυση
των δομών και διαδικασιών εταιρικής διακυβέρνησης των ανωνύμων
εταιρειών, κατά τρόπον ώστε αυτές αφενός, να ανταποκρίνονται στις
αυξημένες απαιτήσεις που θέτει η σύγχρονη αγορά κεφαλαίου, και
αφετέρου, να μην θίγεται η λειτουργική και αποφασιστική αυτονομία της
εταιρείας, η οποία διέπεται από την εταιρική νομοθεσία, καθώς και την
υφιστάμενη νομοθεσία της κεφαλαιαγοράς. Επιδιώκεται επίσης η
διευκρίνιση ζητημάτων τα οποία έχουν απασχολήσει τόσο τη νομική πράξη
όσο και τη θεωρία, όπως ενδεικτικά ο ρόλος των μη εκτελεστικών μελών του
διοικητικού συμβουλίου. Υπό το πρίσμα αυτό εισάγεται αναλυτικό πλέγμα
διατάξεων που διέπει τη λειτουργία του διοικητικού συμβουλίου των
εισηγμένων εταιρειών, θεσμοθετούνται δύο νέες, πέραν της επιτροπής
ελέγχου που εισήχθη με το άρθρο 44 του ν. 4449/2017 (Α΄ 7), επιτροπές του
διοικητικού συμβουλίου, που στόχο έχουν τη διασφάλιση της σε βάθος
επεξεργασίας από μη εκτελεστικά μέλη του διοικητικού συμβουλίου θεμάτων
τα οποία αφορούν τις αποδοχές και την ανάδειξη υποψηφίων μελών του
διοικητικού συμβουλίου και τα οποία υποβάλλονται στη συνέχεια προς
έγκριση προς το διοικητικό συμβούλιο, καθώς και την αποτελεσματική και
ορθολογική συμμόρφωση της εταιρείας με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.
Παράλληλα, αναβαθμίζονται ουσιωδώς οι απαιτούμενες οργανωτικές δομές
της εταιρείας. Οι τελευταίες, παρά ταύτα, διατηρούνται προσαρμοσμένες στο
μέγεθος και την πολυπλοκότητα των δραστηριοτήτων της εταιρείας, κατά
τρόπο ώστε οι θεσπιζόμενες υποχρεώσεις να παραμένουν αναλογικές, και
επομένως αποτελεσματικές. Στόχος είναι η εμπέδωση ορθών και
αποτελεσματικών πρακτικών διακυβέρνησης από τις ανώνυμες εταιρείες και
η συνακόλουθη ενίσχυση της εμπιστοσύνης των μετόχων ή δυνητικών
μετόχων σε αυτές.
Με τις διατάξεις των άρθρων 25 έως 36 ενσωματώνεται στην ελληνική
νομοθεσία η Οδηγία (ΕΕ) 2017/828 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του
Συμβουλίου «για την τροποποίηση της οδηγίας 2007/36/ΕΚ όσον αφορά την
ενθάρρυνση της μακροπρόθεσμης ενεργού συμμετοχής των μετόχων» (EE L
132/1, 20.5.2017). Οι διατάξεις των άρθρων 25 έως 36 καθορίζουν
προϋποθέσεις για την άσκηση ορισμένων δικαιωμάτων των μετόχων που
συνδέονται με δικαίωμα ψήφου σε γενικές συνελεύσεις εταιρειών οι οποίες
έχουν την καταστατική τους έδρα στην Ελλάδα και οι μετοχές των οποίων
έχουν εισαχθεί προς διαπραγμάτευση σε ρυθμιζόμενη αγορά εγκατεστημένη
ή λειτουργούσα σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Καθορίζουν
επίσης ειδικές απαιτήσεις, προκειμένου να ενθαρρυνθεί η συμμετοχή των
μετόχων, ιδίως μακροπρόθεσμα. Οι εν λόγω ειδικές απαιτήσεις
εφαρμόζονται για την ταυτοποίηση των μετόχων, τη διαβίβαση
πληροφοριών, τη διευκόλυνση της άσκησης των δικαιωμάτων των μετόχων,
τη διαφάνεια των θεσμικών επενδυτών, τους διαχειριστές περιουσιακών
στοιχείων και τους πληρεξούσιους συμβούλους. Τα άρθρα 27 έως 32 του
παρόντος σχεδίου νόμου εφαρμόζονται στους διαμεσολαβητές που
παρέχουν υπηρεσίες σε μετόχους ή σε άλλους διαμεσολαβητές για μετοχές
εταιρειών, οι οποίες έχουν την καταστατική έδρα τους στην Ελλάδα και οι
μετοχές των οποίων έχουν εισαχθεί προς διαπραγμάτευση σε ρυθμιζόμενη
αγορά εγκατεστημένη ή λειτουργούσα σε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής
Ένωσης. Οι διατάξεις των άρθρων 32 έως 35 του παρόντος σχεδίου νόμου
καταλαμβάνουν α) θεσμικούς επενδυτές και διαχειριστές περιουσιακών
στοιχείων, εφόσον η Ελλάδα αποτελεί το κράτος μέλος καταγωγής τους, και
β) πληρεξούσιους συμβούλους, εφόσον πληρεξούσιος σύμβουλος έχει την
καταστατική του έδρα στην Ελλάδα ή, αν ο πληρεξούσιος σύμβουλος δεν έχει
καταστατική έδρα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον έχει στην Ελλάδα
τα κεντρικά του γραφεία ή κατάστημα σε περίπτωση που δεν έχει κεντρικά
γραφεία εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι προτεινόμενες διατάξεις των
άρθρων 25 έως 36 ισχύουν με την επιφύλαξη της ισχύουσας τομεακής
νομοθεσίας, εθνικής ή ενωσιακής, για τη ρύθμιση συγκεκριμένων
κατηγοριών εισηγμένων εταιρειών ή οντοτήτων. Όπου ο παρών νόμος
θεσπίζει ειδικότερους κανόνες ή προσθέτει απαιτήσεις σε σύγκριση με την
ανωτέρω ισχύουσα τομεακή νομοθεσία, οι διατάξεις της τελευταίας
εφαρμόζονται συμπληρωματικά με τις διατάξεις των άρθρων 25 έως 36.
Με τον ν. 4209/2013 ενσωματώθηκε στην ελληνική νομοθεσία η Οδηγία
2011/61/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 8ης
Ιουνίου 2011 (ΕΕ L 174/1.7.2011) σχετικά με τους διαχειριστές οργανισμών
εναλλακτικών επενδύσεων (ΔΟΕΕ). Με τον νόμο αυτόν διαμορφώθηκε ένα
εναρμονισμένο ρυθμιστικό και εποπτικό πλαίσιο για τις δραστηριότητες των
ΔΟΕΕ, την προστασία των επενδυτών μέσω των κανόνων διαφάνειας και των
λειτουργικών και οργανωτικών απαιτήσεων που πρέπει πλέον να τηρούν οι
ΔΟΕΕ, καθώς και για τη διασφάλιση του διαχωρισμού των λειτουργιών
φύλαξης περιουσιακών στοιχείων μέσω του θεματοφύλακα. Στα άρθρα 37
έως και 56 προβλέπονται οι ειδικοί όροι για την αδειοδότηση και λειτουργία
των ΟΕΕ που μπορούν να διαχειρίζονται οι ΔΟΕΕ, πέραν των ήδη
υφιστάμενων ιδίως των ΑΚΕΣ και των ΕΚΕΣ, των ΑΕΕΧ και ΑΕΕΑΠ. Όπως
επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και υποστηρικτικοί θεσμοί όπως το
European Systemic Risk Board (ESRB) και το Συμβούλιο Χρηματοπιστωτικής
Σταθερότητας, η μη τραπεζική χρηματοδότηση μπορεί να έχει πλεονεκτήματα
ως εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης με στόχο την υποστήριξη της
οικονομικής ανάπτυξης και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και
σταθερότητας του χρηματοοικονομικού συστήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αυτό, όπως επισημαίνεται, σήμερα επιτυγχάνεται με την συμμετοχή των ΟΕΕ,
μεταξύ άλλων, στην αγορά κεφαλαίου δηλαδή στις εκδόσεις μετοχών ή
εταιρικών ομολόγων, εισηγμένων ή μη και ακινήτων. Στόχος του σχεδίου
νόμου, στο πλαίσιο της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και της
ενίσχυσης της ελληνικής επιχειρηματικότητας, είναι η σύσταση και
λειτουργία ΟΕΕ στην Ελλάδα με τη μορφή αμοιβαίου κεφαλαίου, κατά τα
πρότυπα και άλλων κρατών μελών της ΕΕ.
Στις απαιτήσεις δημοσίευσης κατά τη δημόσια προσφορά κινητών αξιών ή
κατά την εισαγωγή κινητών αξιών προς διαπραγμάτευση σε ρυθμιζόμενη
αγορά που απασχολεί το τρίτο κεφάλαιο με τις προτεινόμενες διατάξεις
επικαιροποιούνται οι διατάξεις του νόμου 3401/2005 σχετικά με την
απαίτηση δημοσίευσης πληροφοριακού δελτίου σε περίπτωση δημόσιας
προσφοράς κινητών αξιών ή κατά την εισαγωγή κινητών αξιών προς
διαπραγμάτευση σε ρυθμιζόμενη αγορά. Ακόμα, ορίζονται με σαφήνεια οι
υποχρεώσεις δημοσίευσης δελτίου, ειδικά κατά την περίπτωση διενέργειας
προσφοράς αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικού συστήματος. Τέλος,
θεσπίζονται μέτρα εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Κανονισμού του 2017σχετικά
με το ενημερωτικό δελτίο που πρέπει να δημοσιεύεται κατά τη δημόσια
προσφορά κινητών αξιών ή κατά την εισαγωγή κινητών αξιών προς
διαπραγμάτευση σε ρυθμιζόμενη αγορά. Έτσι, επιτυγχάνονται η
αναμόρφωση και η ενοποίηση δικαίου σχετικά με τις απαιτήσεις
δημοσίευσης σε περιπτώσεις δημόσιας προσφοράς κινητών αξιών ή κατά την
εισαγωγή τους προς διαπραγμάτευση σε ρυθμιζόμενη αγορά, σύμφωνα με
τις συνθήκες της αγοράς και βεβαίως η ταυτόχρονη συμμόρφωση της εθνικής
νομοθεσίας στον Κανονισμό.
Στις εφαρμοστικές διατάξεις του Κανονισμού του 2017 του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 12ης Δεκεμβρίου 2017 σχετικά με τη
θέσπιση γενικού πλαισίου για την τιτλοποίηση και δημιουργία ειδικού
πλαισίου για απλή, διαφανή και τυποποιημένη τιτλοποίηση και την
τροποποίηση των Οδηγιών 2009/65/ΕΚ, 2009/138/ΕΚ και 2011/61/ΕΕ και των
Κανονισμών (ΕΚ) αριθ. 1060/2009 και (ΕΕ) αριθ. 648/2012.
Επί της Αρχής με τον Κανονισμό 2017/2402 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
και του Συμβουλίου της 12ης Δεκεμβρίου 2017 σχετικά με τη θέσπιση
γενικού πλαισίου για την τιτλοποίηση, τη δημιουργία ειδικού πλαισίου για
απλή, διαφανή και τυποποιημένη τιτλοποίηση με τις οποίες καθορίζονται οι
απαιτήσεις σχετικά με τη δέουσα επιμέλεια, τη διατήρηση κινδύνου και τη
διαφάνεια για τα μέρη που συμμετέχουν σε τιτλοποιήσεις, τα κριτήρια για
την παροχή πίστωσης, οι απαιτήσεις πώλησης τιτλοποιήσεων σε πελάτες
λιανικής, η απαγόρευση επανατιτλοποίησης, οι απαιτήσεις εκ μέρους των
οντοτήτων ειδικού σκοπού για τιτλοποίηση (ΟΕΣΤ), καθώς και οι όροι και
διαδικασίες για τα αρχεία καταγραφής τιτλοποιήσεων. Επίσης, δημιουργείται
ένα ειδικό πλαίσιο για την απλή, διαφανή και τυποποιημένη («STS»)
τιτλοποίηση. Στο πλαίσιο της εφαρμογής του Κανονισμού, ο οποίος ως
δεσμευτική νομοθετική πράξη με υποχρεωτική ισχύ σε όλα τα κράτη μέλη της
Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει άμεση ισχύ, δημιουργείται η υποχρέωση στα κράτη
– μέλη για τον ορισμό των αρμόδιων αρχών για την εποπτεία της
συμμόρφωσης των μεταβιβαζουσών οντοτήτων, των αρχικών δανειοδοτών
και των ΟΕΣΤ ως προς τις υποχρεώσεις που καθορίζονται στα κείμενα άρθρα
του κανονισμού, καθώς και για την εποπτεία συμμόρφωσης των τρίτων
μερών, αλλά και τον καθορισμό της αρμοδιότητας των αρχών για επιβολή
διοικητικών κυρώσεων και άλλων μέτρων. Ειδικότερα, κρίνονται αναγκαίες οι
προτεινόμενες διατάξεις καθώς αποτελούν απαραίτητα μέτρα για την
εφαρμογή του Κανονισμού του 2017.
Στα μέτρα για την εφαρμογή του Κανονισμού για τα αμοιβαία κεφάλαια της
χρηματαγοράς (ΑΚΧΑ) με τροποποιήσεις μιας σειράς νόμων που κρίνονται
αναγκαία για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και μετά έχουμε τα θέματα
οργάνωσης –διοίκησης και λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.
Επικαιροποιούνται θέματα που αφορούν στη σύνθεση του Διοικητικού
Συμβουλίου και της Συμβουλευτικής Επιτροπής της Επιτροπής
Κεφαλαιαγοράς, διασφαλίζοντας την αποτελεσματική λειτουργία των
οργάνων αυτής. Επίσης, εισάγονται ρυθμίσεις που αφορούν τον
προϋπολογισμό της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, ώστε να αποφευχθεί
διοικητική επιβάρυνση σε περίπτωση μεταφοράς κονδυλίων μεταξύ κωδικών
του προϋπολογισμού ανάλογα με τις ανάγκες εκτέλεσής του, η οποία δεν
συνεπάγεται τροποποίηση του ύψους του εγκεκριμένου από τον Υπουργό
Οικονομικών ετήσιου προϋπολογισμού. Εδώ θα πρέπει να προσθέσω ότι
είναι πολύ σημαντικό το ότι δεν βγαίνει από την Επιτροπή το Χρηματιστήριο
και εισάγεται η ΕΛΤΕ. Στις λοιπές διατάξεις ειδικότερη αναφορά, η
σημαντικότερη είναι η ρύθμιση του χρόνου καταβολής των δόσεων φόρου
εισοδήματος φυσικών προσώπων, νομικών προσώπων και νομικών
οντοτήτων για τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2019. Επίσης,
παρέχεται κίνητρο για την ταχύτερη είσπραξη εσόδων από το Δημόσιο, μέσω
της έκπτωσης φόρου στην εφάπαξ καταβολή του φόρου από τα φυσικά
πρόσωπα. Επίσης, με την παρ. 2 και στο πλαίσιο της ανάγκης περαιτέρω
διευκόλυνσης των φυσικών και νομικών προσώπων για να ανταποκριθούν
στην καταβολή των φορολογικών τους υποχρεώσεων, ειδικά για το έτος
2020, οι δόσεις του ΕΝ.Φ.Ι.Α. αυξάνονται από πέντε (5) σε έξι (6).»
Ακολουθήστε το evima.gr στο Google News
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr