Κινείται μεν «σημειωτόν» δε μέχρι στιγμής η αγορά στην Εύβοια στο πλαίσιο τoυ θεσμού της Black Friday που ορίζει σημαντικές εκπτώσεις στα εμπορικά καταστήματα και είναι σε ισχύ από σήμερα το πρωί.
Παρά το γεγονός πως αρκετός κόσμος έσπευσε στις κεντρικές εμπορικές οδούς για να πραγματοποιήσει την εύλογη «περατζάδα» από τις βιτρίνες, η είσοδος στα καταστήματα και η πραγματοποίηση αγορών, γίνεται μάλλον με φειδώ.
Ενδεικτική είναι η εικόνα από τον εμβληματικό εμπορικό δρόμο της Αβάντων στην Χαλκίδα όπου η κίνηση είναι αισθητή ωστόσο οι εμπορικές συναλλαγές γίνονται ιδιαιτέρως συγκρατημένες.
Ενδεχομένως το γεγονός πως ο θεσμός των μεγάλων εκπτώσεων μόνο για την τελευταία παρασκεύη του Νοεμβρίου, που τείνει να γίνει παράδοση και στην Ελλάδα, δεν εξυπηρετεί πάντα το ελληνικό αγοραστικό κοινό αφού κατά βάση οι πληρωμές μισθών- συντάξεων γίνονται αρχές του μήνα και επομένως η μια εβδομάδα πριν από αυτές, περιορίζει σημαντικά το πορτοφόλι του καταναλωτή.
Σε κάθε περίπτωση, οι καταστηματάρχες διατηρούν την αισιοδοξία τους, εκτιμώντας πως ο τζίρος θα αυξηθεί λογικά με την πάροδο των ωρών και ιδιαίτερα προς το απόγευμα όπου η πλειοψηφία των πολιτών θα έχει σχολάσει από την εργασία της αφού εύλογα αρκετοί καταναλωτές δεν μπορούν να επισκεφθούν πρωινές ώρες τα καταστήματα.
Σε ρυθμούς Black Friday ζει το λιανεμπόριο στην Εύβοια, καθώς οι προσφορές έχουν ξεκινήσει ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα και θα συνεχιστούν από αρκετές επιχειρήσεις μέχρι και τη Δευτέρα, 27 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της λεγόμενης Cyber Monday.
Τα καταστήματα τόσο στην Χαλκίδα όσο και σε άλλες πόλεις του νησιού τιμούν τον καταναλωτικό θεσμό με εκπτώσεις και προσφορές ήδη να έχουν ξεκινήσει να γίνονται εδώ και κάποιες ημέρες στις πωλήσεις τους.
Ήδη ο εμβληματικός εμπορικός πεζόδρομος της πρωτεύουσας της Εύβοιας, η οδός Αβάντων στη Χαλκίδα, έχει “στολιστεί” με σχετικά logo για την black Friday προκειμένου να προσελκύσει τους καταναλωτές
.Ο Εμπορικός Σύλλογος Καρύστου ενημερώνει για τις μεγάλες προσφορές στα καταστήματα λόγω «Black Friday».
Κάποια εμπορικά καταστήματα, ξεπέρασαν κάθε ρεκόρ καθώς ξεκίνησαν τις προσφορές σε αρκετές περιπτώσεις – από τις αρχές Νοεμβρίου, με τη μορφή προσφορών.
Να σημειωθεί και ότι φέτος (για δεύτερη φορά τα τελευταία χρόνια) δεν διεξάγονται οι ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου.
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές της Black Friday.
Πέντε συμβουλές για τη Black Friday
Ειδικά τη φετινή χρονιά, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της, με την ακρίβεια να επιβαρύνει στον μέγιστο βαθμό τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, η ιεράρχηση των αναγκών και η έρευνα αγοράς καθίστανται πιο αναγκαίες από ποτέ.
Η ένωση προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που, όπως εκτιμά, διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα “προσφορών”:
1 Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
2 Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες
3 Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς. Ιδίως να ερευνούν αν και κατά πόσο επιβάλλονται τόκοι στην αγορά αυτή, αφού, στην περίπτωση αυτή, το κόστος αγοράς αυξάνει ραγδαία. 4 Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής
5 Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.
Επίσης σημειώνει: Καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (Βlack Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κ.λπ.) έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι “πρέπει” να εκμεταλλευτεί τις προσφορές σπεύδοντας στα μαγαζιά. Στο σημερινό πλαίσιο της εκρηκτικής ακρίβειας σε αγαθά πρώτης ανάγκης, ο καταναλωτής οφείλει να ενεργεί τις αγορές του με σύνεση και περίσκεψη.
Παράλληλα, το ΙΝΚΑ μέσω σχετικής του ανακοίνωσης παροτρύνει τους Έλληνες καταναλωτές να γνωρίζουν και να διεκδικούν τα δικαιώματά τους. Στο πλαίσιο αυτό και επ’ ευκαιρία της επερχόμενης ημέρας, το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών παραθέτει κάποια βασικά δικαιώματα, που κάθε καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει:
Εγγυήσεις
- Όταν αγοράζετε καινούρια προϊόντα, είτε από κατάστημα είτε ηλεκτρονικά, δικαιούστε ελάχιστη νόμιμη εγγύηση διάρκειας 2 ετών χωρίς επιπλέον κόστος.
- Εάν το προϊόν που αγοράσατε αποδειχτεί ελαττωματικό ή δεν ταιριάζει στις προδιαγραφές της διαφήμισής του, δικαιούστε δωρεάν επισκευή ή αντικατάσταση των αγαθών και, εάν αυτό δεν είναι δυνατό, μείωση της αξίας των αγαθών ή υπαναχώρηση από τη σύμβαση.
Πληροφορίες που πρέπει να παρέχονται στους καταναλωτές
- Πριν δεσμευτείτε να αγοράσετε ένα προϊόν ή υπηρεσία, ο πωλητής/έμπορος οφείλει να σας παρέχει ορισμένες βασικές πληροφορίες με απλό και κατανοητό τρόπο.
- Μεταξύ άλλων, ο πωλητής/έμπορος οφείλει να σας ενημερώσει για τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος/υπηρεσίας, τη συνολική τιμή, τους όρους πληρωμής και παράδοσης, την προθεσμία παράδοσης, τη διάρκεια της σύμβασης, την πολιτική που εφαρμόζει για την αντιμετώπιση παραπόνων, καθώς και να σας υπενθυμίσει την ύπαρξη νόμιμης εγγύησης.
Αγορές από το διαδίκτυο ή εκτός καταστήματος
- Αν αγοράσετε ένα προϊόν εξ αποστάσεως (πχ. από το διαδίκτυο) ή εκτός καταστήματος (πχ. πωλήσεις πόρτα-πόρτα), έχετε δικαίωμα υπαναχώρησης εντός 14 ημερών. Μπορείτε να ακυρώσετε την παραγγελία σας για οποιονδήποτε λόγο εντός αυτού του χρονικού διαστήματος – έστω κι αν αλλάξατε γνώμη.
- Αντίθετα, αν αγοράσετε προϊόντα από κατάστημα, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας δεν έχετε νόμιμο δικαίωμα να επιστρέψετε τα προϊόντα. Ωστόσο, πολλά καταστήματα παρέχουν οικειοθελώς στους καταναλωτές το δικαίωμα επιστροφής ή αλλαγής προϊόντων εντός συγκεκριμένης προθεσμίας. Ζητήστε να ενημερωθείτε για την πολιτική επιστροφών που εφαρμόζει το κάθε κατάστημα.
Διαφημίσεις και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές
Η νομοθεσία απαγορεύει τις παραπλανητικές και επιθετικές εμπορικές πρακτικές και σας προστατεύει από αυτές. «Έχετε δικαίωμα σε αξιόπιστες διαφημίσεις και ακριβείς πληροφορίες» επισημαίνει κλείνοντας το ΙΝΚΑ.
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις για την Εύβοια
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Ελλάδα και τον Κόσμο στο evima.gr